2013-03-26

broderiask


Vad du behöver för att göra en broderad ask.

- En förpackning i kartong. Jag hittade en rund förpackning som jag tyckte om. Formen är fin och kartongen är stadig. 
Det har tidigare varit små portionsförpackade ostar i den och storleken är ca 11 cm i diameter.

- Jag drog bort papperet som var påklistrat (det gick ganska bra, man behöver inte vara så noga, alla skavanker göms under de nya lagren färg. fantastiskt!) och målade båda sidor på förpackningen. Den ena sidan vit och den andra turkos.





1. Välj ut ett korstygnsmönster som du vill använda. Rita själv eller kolla i gamla monogramböcker, där finns mycket inspiration. 

2. Rita ut korstygnsmönstret på ett rutat papper. och kalkera av det på locket av kartongen.(använd kalkeringspapper om du har det) Jag gjorde små hål med en vass synål i alla kryssens hörn.)

 3. Använd en vanlig håltång för att gör hål i kartongen. Observera att det inte går att trycka ut hålen med hjälp av handtagen. Du måste vända på tången och slå med en hammare från motsatt sida. Tycker bilden visar ganska klart vad jag menar.

4. Börja sy!  Här har jag använt ett vanligt DMC broderigarn.



Inga kommentarer: